Τα πράγματα δεν είναι ΠΟΤΕ έτσι όπως φαίνονται.
Κάποτε ένας αστρονόμος είπε: «Ερεύνησα από την μια άκρη στην άλλη το σύμπαν με το τηλεσκόπιό μου. Πουθενά δεν βρήκα τον Θεό». Και κάποιος βιολιστής του απάντησε: «Και εγώ πήρα το βιολί μου και εξέτασα κάθε κομμάτι του και κάθε χορδή του. Πουθενά δεν βρήκα μουσική». Μη διαβάσετε τις επόμενες σελίδες με τον τρόπο που θα τις διάβαζε ο αστρονόμος.

4 Νοεμβρίου 2008

Περί καταπίεσης τῶν δυό φύλων

Ἦταν ἕτοιμοι νά παντρέψουν ἕνα 4χρονο κοριτσάκι μέ ἕνα 7χρονο ἀγόρι στό Πακιστάν, προκειμένου ἡ οἰκογένεια τῆς «νύφης» νά ἀποπληρώσει τά χρέη της…
Ἡ τελετή τοῦ γάμου ἀκυρώθηκε μετά ἀπό ἐπέμβαση τῆς ἀστυνομίας.

«Ἀντιληφθήκαμε ὅτι τίς δυό τελευταῖες ἡμέρες γινόντουσαν συγκεντρώσεις στό σπίτι. Χθές τό βράδυ πήγαμε καί εἴδαμε τό κοριτσάκι νά φορᾶ νυφικό καί ἑτοιμαζόταν νά παντρευτεῖ. Ἔτσι καλέσαμε τήν ἀστυνομία» δήλωσε ὁ κυβερνητικός ἀξιωματούχος τῆς περιφέρειας, Ναζακάτ Χουσεΐν.
Ἔπειτα ἀπό τίς καταγγελίες τῶν γειτόνων, ἡ ἀστυνομία εἰσέβαλε τήν Πέμπτη (30/10) σέ κατοικία στό Καράτσι καί ἐμπόδισε τήν τελετή. Ὅπως εἶπε ὁ Χουσεΐν, μετά τό γάμο τοῦ κοριτσιοῦ ὁ πατέρας του θά εἰσέπραττε περίπου 500.000 ρουπίες (6.138 δολάρια).
Ἡ ἀστυνομία συνέλαβε τόν κληρικό πού θά τελοῦσε τό γάμο καί τόν πατέρα τοῦ ἀγοριοῦ. Ὁ πατέρας τοῦ κοριτσιοῦ κατάφερε νά διαφύγει.
Ὁ νόμος στό Πακιστᾶν ἐπιτρέπει τούς γάμους ἀπό 18 ἐτῶν, ἀλλά κάποιοι νόμοι τοῦ Ἰσλάμ ἐπιτρέπουν στά κορίτσια νά παντρευτοῦν μετά τήν ἐφηβεία. Πολλά εἶναι τά κορίτσια πού παντρεύονται παράνομα προκειμένου νά ἀποπληρωθοῦν χρέη τῶν οἰκογενειῶν τους.

3 Νοεμβρίου 2008

Τιμητική Εκδήλωση για ξεχωριστό Έλληνα γλωσσομαθή

Ο μεταφραστής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που μιλάει 32 γλώσσες!
Ο φετινός εορτασμός της Ευρωπαϊκής Ημέρας Γλωσσών στις 26 Σεπτεμβρίου 2008 είχε ιδιαίτερη σημασία για την πατρίδα μας, καθώς ένας Έλληνας ο κ. Ιωάννης Οικονόμου παρουσιάστηκε σε ειδική εκδήλωση, που διοργανώθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ως ο πλέον πολύγλωσσος μεταφραστής στην υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διότι απλά.. μιλάει μόνο 32 γλώσσες!!
«Η εκμάθηση ξένων γλωσσών είναι για μένα μια γέφυρα ανάμεσα σε διαφορετικούς πολιτισμούς», δήλωσε ο κ. Οικονόμου, συνέχισε δε ότι κάθε γλώσσα είναι φορέας παιδείας, θρησκείας και πολιτισμού, και ολοκλήρωσε τη σκέψη του λέγοντας «..για να μάθεις μια γλώσσα πρέπει να την αγαπήσεις, να αφήσεις τον πολιτισμό της να σε ποτίσει». Ο πολύγλωσσος Έλληνας εργάστηκε από το 1996 ως διερμηνέας σε επτά γλώσσες στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και από το 2002 εργάζεται στη μεταφραστική υπηρεσία της Επιτροπής. Μεγαλωμένος σε μια από τις πιο τουριστικές περιοχές της Ελλάδας, στα Χανιά της Κρήτης, ο κ. Οικονόμου δηλώνει ότι από πολύ μικρός γοητευόταν από τους «διαφορετικούς ήχους» των τουριστών. Σε ηλικία 5 ετών, ζήτησε από τους γονείς του να μάθει Αγγλικά. Μετά από δύο χρόνια θέλησε να μάθει Γερμανικά, συνέχισε με τα Ιταλικά και τα Γαλλικά και όταν αποφοίτησε από το Λύκειο μιλούσε ήδη 8 γλώσσες, μεταξύ των οποίων Ρωσικά, Τουρκικά και Αραβικά. Σπούδασε στο Τμήμα Γλωσσολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης, όπου αποφοίτησε με Άριστα, και έλαβε υποτροφία από το Ίδρυμα Ωνάση για να κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στα Σανσκριτικά στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια της Νέας Υόρκης και στη συνέχεια διδακτορική διατριβή στην Ινδοευρωπαϊκή Γλωσσολογία στο Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο τον πρόλαβε πριν ολοκληρώσει το διδακτορικό του, προσφέροντάς του υποτροφία για σπουδές διερμηνείας στην Τενερίφη και τον προσέλαβε στις τάξεις του αμέσως μετά. Σήμερα μιλάει πολύ καλά 16 γλώσσες και μπορεί να διαβάσει και να εκφραστεί σε άλλες 16.

http://e-emphasis.sch.gr/articles.php?pId=1&iId=21&sId=407&aId=651

Και εις ανώτερα

Δορυφόρος από Έλληνες φοιτητές
Θα εκτοξευθεί τον Σεπτέμβριο από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Στέφανος Κρίκκης

Ο Δημήτρης Λάμπρου και ο Αντώνης Βαβουλιώτης, Άγγελος Μιαρης, Θανάσης Μπαλτόπουλος, Βασίλης Δρακονάκης, Χρήστος Αργυράκης, Ηλίας Σπηλιωτόπουλος και Μιχάλης Τουρλούκης εργάστηκαν μαζί με Ευρωπαίους φοιτητές και τεχνικούς, για την κατασκευή του δορυφόρου .
Με τη σφραγίδα «made in Greece» στις μηχανές του, ο πρώτος ευρωπαϊκός δορυφόρος σχεδιασμένος και κατασκευασμένος από φοιτητές ετοιμάζεται να εκτοξευτεί στο Διάστημα, στα μέσα του ερχόμενου Σεπτεμβρίου: σχεδιάστηκε από ελληνικά χέρια!
Δορυφόρο Νέων Μηχανικών ονόμασε το πρόγραμμα της κατασκευής του ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Διαστήματος (ΕSΑ) και κάλεσε να συμμετάσχουν φοιτητές από όλες τις χώρες-μέλη του. Ανάμεσά τους πήγαν και φοιτητές του Πανεπιστημίου της Πάτρας, από το Εργαστήριο Τεχνικής Μηχανικής του Τμήματος Μηχανολόγων και Αεροναυπηγών Μηχανικών οι οποίοι ανέλαβαν να φτιάξουν τα μηχανικά μέρη του δορυφόρου. Ο ΥΕS2, όπως αποκαλείται ο δορυφόρος, ήταν από την αρχή της κατασκευής του μια μεγάλη πρόκληση γιατί οι φοιτητές και κυρίως ο Δημήτρης Λάμπρου που είχε αναλάβει τη σχεδίασή του- έπρεπε να «κόβουν» και να «ράβουν» με τον όγκο και τα κιλά του δορυφόρου κάθε φορά που ο ΕSΑ έδινε και διαφορετικές προδιαγραφές. Παρόλα αυτά, οι Έλληνες φοιτητές κατάφεραν να φτιάξουν τον δορυφόρο που έχει ύψος κάτι περισσότερο από ένα μέτρο και ζυγίζει περίπου 32 κιλά. «Αν υπολογίσει κανείς ότι η εκτόξευση ενός δορυφόρου κοστολογείται προς 10.000 δολάρια ανά κιλό βάρους, τότε εύκολα γίνεται κατανοητό πόσοι περιορισμοί υπάρχουν και πόσο πολλά πράγματα πρέπει να στριμωχτούν σε πολύ μικρό όγκο», λέει στα «ΝΕΑ» ο Δημήτρης Λάμπρου: Έχει πια αποφοιτήσει από το Πανεπιστήμιο Πάτρας και τον καιρό αυτό βρίσκεται στο Εργαστήριο Αεροπροώθησης της ΝΑSΑ (JΡL) για να κάνει την πρακτική του εξάσκηση σε ένα πρόγραμμα ρομποτικής εξερεύνησης του Άρη που θα αρχίσει μετά το 2015.
Η κατασκευή του δορυφόρου διήρκεσε περίπου 4 χρόνια. Βέβαια ο «ελληνικός» ΥΕS2 διαφέρει από τους εκατοντάδες άλλους δορυφόρους που βρίσκονται σε τροχιά γύρω από τη Γη, επειδή οι αποστολές που θα αναλαμβάνει θα είναι διαφορετικές από αυτές που συνηθίσαμε να βλέπουμε μέχρι τώρα.
«Ο ΥΕS2 διαθέτει μια κάψουλα στην οποία μπορεί να τοποθετηθούν αντικείμενα από το Διάστημα και να επιστρέψουν με ασφάλεια στη Γη», προσθέτει ο Δημήτρης Λάμπρου. «Βέβαια στην πρώτη αποστολή δεν θα φέρει τίποτα πίσω στη Γη, αλλά θα είναι μια δοκιμαστική πτήση για να ελέγξουμε τα ποσοστά ασφάλειας που του παρέχουν τα συστήματα εισόδου στην ατμόσφαιρα».

Μια διδακτική ιστορία

Εἶσαι στό αὐτοκίνητο καί ὁδηγεῖς ἐνῶ ἔξω βρέχει καταρρακτωδῶς. Περνᾶς ἀπό μία στάση λεωφορείου ὅπου συναντᾶς τρία ἄτομα νά περιμένουν:
1. Μία γριούλα πού πεθαίνει.
2. Ἕναν φίλο ἀπό τά παλιά πού σου ἔσωσε κάποτε τήν ζωή.
3. Τήν γυναίκα/ἄντρα τῶν ὀνείρων σου.
Ποιόν θά ἔπαιρνες μαζί σου στό αὐτοκίνητο, λαμβάνοντας ὑπόψιν σου ὅτι χωράει μόνο ἕνα ἄτομο; Σκέψου προτοῦ διαβάσεις παρακάτω.

ΜΗΝ ΒΙΑΖΕΣΑΙ...

Βρίσκεσαι σέ ἕνα ἠθικό δίλλημα τό ὁποῖο ἔθεσαν κάποτε σέ μία ἐπαγγελματική συνέντευξη. Θά μποροῦσες νά πάρεις τήν γριούλα, γιατί ἔμοιαζε νά πεθαίνει καί ἔτσι νά τήν σώσεις ἤ τόν παλιό σου φίλο πού κάποτε σου ἔσωσε τήν ζωή. Ὡστόσο, ἴσως νά μήν ξανασυναντοῦσες ποτέ τήν γυναίκα/ἄντρα τῆς ζωῆς σου.

Ὁ ὑποψήφιος πού τελικά προσέλαβαν δέν δίστασε νά ἀπαντήσει. Τί εἶπε;
«Θά ἔδινα τά κλειδιά τοῦ αὐτοκινήτου στόν φίλο μου καί θά τοῦ ζητοῦσα νά πάει τήν γριούλα στό νοσοκομεῖο, ἐνῶ ἐγώ θά ἔμενα περιμένοντας τό λεωφορεῖο μέ τήν γυναίκα/ἄντρα τῶν ὀνείρων μου».
Ἠθικό δίδαγμα:
Πρέπει νά ξεπερνᾶμε τά ἐμφανῆ ὅρια πού μας θέτουν τά προβλήματα καί νά χρησιμοποιοῦμε δημιουργικά τήν φαντασία μας.
Το εμπόδιο έγκειται στην μηχανικότητα του εγωισμού μας.

25 Οκτωβρίου 2008

Περί ναρκωτικών

Σὲ κέντρο ἀπεξάρτησης ναρκομανών, οἱ χρῆστες κάθονται γύρω-γύρω κι ἀρχίζουν να λένε ἔνας-ἔνας:
-Εἶμαι ἡ Μαρία κι ἔχω να πάρῳ δόση 3 μέρες!
-Ζήτω, φωνάζουν οἱ ὑπόλοιποι.
-Εἶμαι ὁ Δημήτρης κι ἔχω να πάρῳ δόση 5 μέρες!
-Ζήτω, φωνάζουν οἱ ὑπόλοιποι.
-Εἶμαι ὁ Χρηστὸς κι ἔχω να πάρῳ δόση μία ἑβδομάδα!
-Ζήτω, φωνάζουν οἱ ὑπόλοιποι.
-Εἶμαι ὁ Μπάμπης κι ἔχω πάνω μου 8 γραμμάρια!
Καὶ οἱ ὑπόλοιποι:
-Γιούπιιιι!!!

Τὸ ἀνέκδοτο μπορεὶ να χαρακτηρισθεὶ σὰν μπλὰκ χιοῦμορ. Εἶναι ὅμως πολὺ διδακτικό. Ἀποτελεῖ τὴν ἔνδειξῃ τοῦ γιατὶ συνήθως αὐτοί που προσπαθοὺν να ἀπεξαρτηθοὺν ἀπὸ τὸ ναρκωτικὸ τους (ἡρωίνη, τσιγάρο, οἰνόπνευμα, φαγητὸ κλπ) τὶς περισσότερες φορὲς δεν τὰ καταφέρνουν.
Ὁ ἀνθρώπινος ψυχισμὸς εἶναι περίπλοκος καὶ ῥέπει μόνιμα πρὸς τὴν ἐξαρτήσῃ ἀπὸ κάτι. Προσέξτε ὅτι ὅλοι ἔχουμε συγκεκριμένες συνήθειες. Εἶναι μικρὲς καὶ καθημερινὲς ὅπως πχ τὶ ὥρα πίνω τὸν καφέ μου, ποὺ κάθομαι για να τὸν πιώ, πὼς ἀκριβῶς τὸν φτιάχνω. Ἂν προσπαθήσετε να ἀλλάξετε τέτοιες μικρὲς καὶ ἀσήμαντες συνήθειες θὰ διαπιστώσετε πόση δύναμη ἔχουν ἐπάνω σας καὶ πόσο δυσάρεστα αἰσθάνεστε που δεν ἐκτελέσατε ἐπακριβὼς τὸ συνηθισμένο πρόγραμμα.
Καὶ ἂν δεν μπορεῖτε να ἀλλάξετε εὔκολα τό πως πίνετε τὸν καφὲ σας φανταστεῖτε τι γίνετε μὲ βαρύτερες καὶ σοβαρότερες ἔξεις ὅπως οἱ χημικὲς οὐσίες.
Τὸ οὐσιαστικὸ πρόβλημα δεν εἶναι τὸ κόψιμο τῆς οὐσίας, ἀλλὰ ἡ συνήθεια να τὴν χρησιμοποιείς.

24 Οκτωβρίου 2008

Περί παιδιών

Στην νέα ἀναπτυσσόμενη οἰκονομικὴ και ΠΥΡΗΝΙΚΗ ὑπερδύναμη τῆς Ἰνδίας, φαίνεται ὅτι μεγάλη σημασία παίζει ἡ ἐκπαίδευση.
Προσέξτε τὸ «σχολικό» τοῦ ἀγγλικοῦ κολλεγίου. Προσέξτε ἐπίσης καὶ τὴν κλειδαριὰ στην πόρτα που κρατάει τὰ παιδιὰ «ἀσφαλῆ».
Σκεφτεῖτε ἐπίσης τὸ χάος που μας χωρίζει ἀπὸ αὐτές τις χῶρες καὶ πόσο καλὰ περνάμε ἔδω.
Σκεφτεῖτε ἐπίσης ΤΗΝ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ στα μέρη όπου τὰ παιδιὰ δεν ἔχουν κἀν τὴν πολυτέλεια μιᾶς ἀχυροκαλύβας για σχολεῖο.

23 Οκτωβρίου 2008

Αφού είναι τόσο εύκολο ρε παιδιά...


Τὸ μόνο εὔκολο κυρίες καὶ κύριοι εἶναι να γράφετε στο μονοτονικὸ καὶ μάλιστα μὲ κάποια σχετικὴ ἄνεση στην ὀρθογραφία:
1) Πρῶτα πρῶτά ποτε να μὴν γράφετε ἀπευθείας στο site. Πάντοτε να γράφετε αὐτό που θέλετε στο WORD για τρεις λόγους:
α) Ἔχει ὀρθογράφο καὶ μπορεὶς να βρίσκεις τὰ βασικὰ λάθη σου. Μὲ δεξί κλικ πάνω στην λέξῃ που βγάζει κόκκινο, ἐμφανίζεται (ὄχι πάντοτε γιατὶ τὸ λεξικὸ δεν εἶναι ὁλοκληρωμένο) ἡ σωστὴ λέξῃ.
β) Τὰ γράμματα εἶναι μεγαλύτερα καὶ ἐπιπλέον ἔχετε πολλὰ ἐργαλεῖα μὲ ἀποτέλεσμα να φτιάχνετε εὐκολότερα τὸ κείμενό σας.
γ) Τὸ Word ἀλλάζει ἀπὸ μόνο του σὲ κεφαλαῖο τὸ πρῶτο γράμμα τῆς πρότασης. Ἔτσι δεν χρειάζεται να τὰ γράφετε ὅλα μὲ κεφάλαια ἣ να τὰ ἀφήνετε ὅλα μικρά.
2) Στο WORD ὑπάρχουν μερικὰ βασικὰ πλῆκτρα για τὸν τόνο καὶ τὰ διαλυτικά. Μήν μου πείτε ὅτι θὰ γράψετε "εφαγα χθες παιδακια" καὶ ὁ ἄλλος θὰ διαβάσει "ἔφαγα χθὲς παϊδάκια" καὶ ὄχι «ἔφαγα χθὲς παιδάκια». Ἣ θὰ γράψετε τὴν λέξη "προισταμαι" καὶ ὁ ἄλλος θα διαβάσει "προΐσταμαι" καὶ ὄχι «προίσταμαι». Ἔτσι τὰ πλῆκτρά που χρειάζεστε εἶναι πέντε:
-Ἐρωτηματικό: πατάτε ἁπλῶς τὸ Q. Πολὺ πιὸ εὔκολο ἀπὸ τὸ να πατάτε Shift καὶ τὸ ἀγγλικὸ ἐρωτηματικό (που τὸ βλέπω καὶ βγάζω σπυριά).
-Ἄνω καὶ κάτω τελεία: πατάτε ἀριστερὸ Shift καὶ τὸ Q.
-Τόνος: πρὶν ἀπὸ τὸ φωνῆέν που θέλετε να τονίσετε πατάτε τὸ πλῆκτρο δίπλα στο Λ. Ἔπειτα πατάτε τὸ φωνῆεν.
-Διαλυτικά: κρατάτε πατημένο τὸ Shift καὶ πατάτε τὸ πλῆκτρο δίπλα στο Λ. Ἔπειτα τὰ ἀφήνετε καὶ τὰ δύο καὶ πατάτε τὸ φωνῆέν που θέλει διαλυτικά.
-Διαλυτικὰ μὲ τόνο: κρατάτε πατημένα ταυτόχρονα τὸ ἀριστερὸ Ctrl καὶ Alt καὶ πατάτε τὸ πλῆκτρο δίπλα στο Λ. Ἔπειτα τὰ ἀφήνετε ὅλα καὶ πατάτε τὸ φωνῆέν που θέλει διαλυτικά.
Μετὰ ἀπὸ μερικὲς φορὲς θὰ τὰ μάθετε ἀπ’ ἔξω (ἀπὸ στήθους ἔλεγαν οἱ πρόγονοί μας). Δεν εἶναι οὔτε δύσκολο οὔτε περίπλοκο.
Δεν λέμε να γράφουμε μὲ ὑπογεγραμμένες καὶ πνεύματα.
Ἐντάξει αὐτὸ εἶναι σχετικὰ δύσκολο, γιατὶ πρέπει να μάθεις ἀρκετοὺς συνδυασμούς.
Ἀλλὰ τὰ βασικὰ εἶναι ἁπλά, ἁπλούστατα. Καὶ ἂν δεν μπορεῖτε να κάνετε κάτι τόσο ἁπλό, μὴν διαμαρτυρηθεῖτε, ὅταν ὁ ἑπόμενος Ὑπουργὸς Παιδείας θὰ σᾶς πει ὅτι καταργεὶ τὸν τόνο γιατὶ εἶναι ἄχρηστος καὶ τὶ τὰ χρειαζόμαστε τὰ πολλὰ φωνήεντα…
Μὴν διαμαρτυρηθεῖτέ που σὲ λίγο τὰ παιδιὰ σᾶς θὰ θεωροῦν τὸ ἑλληνικὸ ἀλφάβητο σὰν κάτι ΑΓΝΩΣΤΟ ΑΠΟ ΜΙΑ ΠΕΘΑΜΕΝΗ ΓΛΩΣΣΑ.


22 Οκτωβρίου 2008

Αἰτία για σκέψῃ

Ἐρωτήσῃ για ὅσους ἐπιμένουν να γράφουν μὲ ἀγγλικοὺς χαρακτῆρες, ἀλλὰ καὶ για τοὺς ὑπολοίπους:
Τὰ πληκτρολόγιά που ἔρχονται στην Ἑλλάδα κατασκευάζονται στο ἐξωτερικό. Τὰ περισσότερα ἔχουν στα πλῆκτρα μόνο λατινικοὺς χαρακτῆρες. Ἔχουν ὅμως ἐνσωματωμένη τὴν ἐντολὴ Ἀριστερὸ Shift-Alt για να μεταπηδοὺν σὲ ἑλληνικοὺς χαρακτῆρες.
Τὸ πληκτρολόγιο διαθέτει μνήμη που συγκρατεί τις ῥυθμίσεις που ἔκανες, ἄκομα καὶ ἂν κανεὶς ἐπανεγκατάσταση τὸ λειτουργικό.
Γιατὶ ἄραγε να συμβαίνει αὐτό;
ΥΓ. Ἂν δεν εἶναι ἔτσι καὶ τὸ πληκτρολόγιο λειτουργεῖ μὲ διαφορετικὸ τρόπο θὰ ἤθελα ὁποῖος γνωρίζει σχετικὰ να μὲ πληροφορήσει.

Είναι πάμφθηνα...

Μοῦρθε ξαφνικὰ σὰν φλασάκι ἔνας ἀπὸ τοὺς λόγους που πολλοὶ ἐξακολουθοὺν να γράφουν σὲ γκρίκλις ἣ γενικὰ δυσκολεύονται να γράψουν σωστά.
Ὁ βασικὸς λόγος εἶναι τὸ πληκτρολόγιο. Τὰ περισσότερα ἀπὸ ὅσα κυκλοφοροὺν δεν ἔχουν ἐπάνω στα πλῆκτρα ἑλληνικοὺς χαρακτῆρες, ἔστω καὶ ἂν ἔχουν τὴν δυνατότητα να γράφουν ἑλληνικά.
Κυκλοφοροὺν ὅμως μερικὰ πληκτρολόγιά (που ἐπιπλέον εἷναι καὶ πάμφθηνα, συνήθως κάτω ἀπὸ 10 εὔρῳ) ποὺ ἔχουν ἐπάνω καὶ τὰ ἑλληνικὰ γράμματα καὶ τὰ σημεῖα στίξης.
Ἀγοράστε ἕνα λοιπὸν καὶ ἐλευθερωθεῖτε ἀπὸ τὴν δυναστεία τοῦ ΛΑτινικού (και για όσους δεν το γνωρίζουν Χαλκιδικοὺ) ἀλφαβήτου.

21 Οκτωβρίου 2008

Η Μαρίκα η δασκάλα (Ρούκουνας)

Ἕνα παλιό ρεμπέτικο τραγούδι, γραμμένο ἀπό πρακτικά ἀγράμματους μουσικούς. Ἀπολαῦστε τόν γρήγορο καί ἄμεσο στίχο (δυστυχῶς χωρίς τήν ἀπίθανη ἐκτέλεση τῶν ἐπίσης ἀγράμματων μουσικῶν). Τέλος κάνετε μία σύγκριση μέ τά σημερινά «σουξέ» τοῦ ἑνός στίχου καί τῶν ἑκατό ἐπαναλήψεων τοῦ ρεφραίν.
Ἡ Μαρίκα ἡ δασκάλα
πώχει σπίτια δυό μεγάλα
τό πρωί στίς ἕξι βγαίνει
καί στήν ἀγορά πηγαίνει.
Τό καλάθι της κρατάει
καί μέ ὄρεξη κοιτάει
νάβρει τρυφερό μοσχάρι
ἤ κανένα φρέσκο ψάρι.
Ἕνας νιός λεβέντης πρώτης
ὁ ψαράς ὁ Παναγιώτης
τήν δασκάλα τήν γνωρίζει
καί τηνε καλημερίζει.
Ἔχω δυό λαβράκια φίνα
πούρθαν τώρ’ ἀπ’ τήν Ραφήνα
πάρε τόνα νά τό βράσεις
μία ψαρόσουπα νά φτιάξεις.
Τό λαβράκι δέν μοῦ κάνει
θέλω ψάρι γιά τηγάνι
κι ἄν δέν ἔβρω παλαμίδα
παίρνω γόπα ἤ μαρίδα.
Κι ἄν δέν ἔβρω τέτοια ψάρια
παίρνω μία ὀκά μπατζάρια
βάζω καί λιγάκι λάδι
καί μασάω καί τό βράδυ.
Ἔτσι κάθε μέρα βγαίνει
κι ὅμως τίποτα δέν παίρνει
ἡ τσιγκούνα ἡ δασκάλα
πώχει σπίτια δυό μεγάλα.
Κάθε τρυφερό τσ’ ἀρέσει
μά φοβᾶται νά ξοδέψει
κι ἔτσι ἀπ’ τήν τσιγκουνιά της
μένει ἄδεια ἡ κοιλιά της.